یزد در دوران پیش از تاریخ (8) اردکان یزد

یزد در دوران پیش از تاریخ (8) اردکان یزد
 
اردكان يزد در هفت هزار سال پيش از اين
 
اگر بخواهيم به طريق علمي ، يا در واقع چون انسانشناسان و باستانشناسان عمل كنيم با يك فرض ، يا بيشتر با يك سؤال ، شروع مي كنيم :
آيا اردكان در هفت هزار سال قبل وجود داشته است ؟.
براي پاسخ دادن به اين سؤال به عمق تاريخ اين منطقه ، يعني مركز ايران ، باز مي گرديم ؛ و به شهري بنام « ارت » ( شهداد كنوني در شرق شهر كرمان ) مي رسيم كه بنا به مطالعات باستانشناسي در حوالي هفت هزارسا ل قبل از اين وجود داشته است ؛ و بر سر راه هندوستان به شهر سوخته به كرمان و ... تا عيلام و درياي مديترانه از موقعيت ممتازي برخودرار بوده است .
 « ارت » ، « ارتا » و « ارته » همان آرد ، ارده و به طور كلي هرچيز نرم و سائيده شده ، به قول مردم يزد « گرد » ( به فتح گاف ) و به قول برخي از اروپائيان پودر هستند . نام ارت از شنزار هاي بسيار نرم آن آمده است و نيمه اول نام اردكان نيز كه با « ارته » يا « ارتا » شروع مي شده است ؛ به همچنين . .
ارت و ارته كان هردو در كنار كوير هائي با خاكي بسيار نرم قرار داشته اند و چون در قلمرو مطالعات زبانشناسي تلفظ واژه « ارت » و « ارته » در منطقه به هزاران سال قبل از اين باز مي گردد تاريخ ارته كان ( نام اردكان كنوني در زمان هخامنشيان )  نيز به همان حدود هفتهزار سال قبل باز مي گردد ؛ با اين تفاوت كه شهداد چون برسر شاهراه بزرگ آسيائي قرار داشته است لابد اهميت بيشتري مي يافته و اكتشافات باستانشناسي به شناخت قدمت آن كمك كرده است ؛ حال آنكه در اردكان نه اكتشافاتي صورت گرفته است و نه در برنامه اجرائي ناحيه قرار دارد
حتي غير از اقداماتي ژورناليستيك ؛ كمترين توجهي باستانشناختي به سنگ نگاره هاي مزرعه مفيدي نشده است  .
امٌا با وجود آنكه اين تاريخ و اين وجه تسميه تقريبا" قطعي مي نمايد :
- برخي نام اردكان را ناشي از نام يكي از امشاسپندان و بنابراين در مجموعه هفت شهر ايساتيس قلمداد مي كنند .
- برخي اين فرض را رد نمي كنند كه « ارت » مي توانسته است نام قومي باشد كه در فلات ايران مهاجرت مي نموده هر بخشي از آن در هرجا كه ساكن شده اند نام خود را بر آن محل نهاده اند
 




:: برچسب‌ها: مردم شناسی ، پیش از تاریخ ، یزد ، علیرضا آیت اللهی ، اردکان ، باستانشناسی ، زبانشناسی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : دو شنبه 7 بهمن 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: